Actief Leren Lezen in groep 3
Met plezier en begrip leren lezen in groep 3
We vinden het heel belangrijk dat kinderen ontdekken hoe leuk lezen is. Om die reden zorgen we ervoor dat ze al vanaf de eerste lessen niet alleen bezig zijn met de leestechniek, maar ook met leesbegrip. Zo halen ze meer plezier uit woorden en verhalen. Dit is niet alleen goed voor hun leesniveau, maar hiervan profiteren ze in de latere schoolperiode bij de vakken begrijpend lezen, rekenen en wereldoriëntatie.
Door de rustige uitstraling en structuur van ons materiaal leren de leerlingen al heel snel hoe leuk het is om teksten te lezen, om je er van alles bij af te vragen en bij voor te stellen. Dankzij de actieve verwerking in de klas, de afwisselende, mooie en rijke teksten in de lesboeken en de boekenkisten met 150 leesboeken gaan leerlingen het lezen meteen leuk vinden. Na drie weken lezen ze al hun eerste boekje uit de boekenkist. Onze leerkrachten zien dat de leerlingen vooruitgaan en dat zij leren lezen met plezier. De methode is flexibel en leerkrachten kunnen daardoor zelf bepalen hoe ze de methode inzetten.
Voor plezier in het lezen is het niet nodig dat een methode rijk geïllustreerd is. Illustraties kunnen namelijk ook afleiden. Daarom zijn die bij onze methode altijd functioneel. Het gaat erom dat de leerlingen zo snel mogelijk écht leren lezen en begrijpen wat ze lezen. Dan opent zich een nieuwe wereld vol mooie, meeslepende of betoverende verhalen.
Onze methode bevat voor groep 3 de onderdelen Technisch Lezen en Begrijpend Lezen (samen in de lesboeken), Woordenschat, Spelling en de aanvullende Boekenkist.
'Wij vinden het werken met de methode prettig. De instructielessen duren niet te lang, het zijn leuke, aansprekende verhalen en teksten. Het is mooi om de kinderen te zien groeien.'
- Het Creiler Woud, Kreileroord
DE VERSCHILLENDE ONDERDELEN VAN GROEP 3
Spelling
Spelling is een vaardigheid waarvoor in groep drie een goede basis wordt gelegd. Bij Actief Leren Lezen gaan we ervan uit dat leerlingen vooral leren spellen door te oefenen. Dit gebeurt niet alleen tijdens de spellinglessen, maar op nog veel meer momenten gedurende de week. Op deze manier leren de kinderen een actieve spellinghouding.
Bij het materiaal van Actief Leren Lezen voor groep 3 hoort een boekenkast met 150 boeken. In de boeken staan lieve, stoere, grappige of spannende verhalen op verschillende leesniveaus. Zo zit er voor elke leerling iets bij!
De boeken zijn ingedeeld op AVI-niveau. In de kast zitten boeken van AVI-start tot AVI-E3. Voor de gevorderde lezers zitten er ook boeken van AVI-M4 en AVI-E4 in de boekenkast.
Deze boeken kunnen ook voor en in groep 4 worden gebruikt. Alle boeken zijn geschreven door de kinderboekenschrijvers van Kluitman.
DE ESSENTIE VAN
ACTIEF LEREN LEZEN
Wij staan voor: leren lezen zonder ruis. Wat wil dat zeggen? Een methode die in de kern alleen dat aanbiedt wat nodig is om leerlingen te leren lezen, zonder onnodige afleiding of werkbladen die niet over lezen gaan. Hierdoor is er veel rust in de klas en is er aandacht voor het échte leesonderwijs.
Daarnaast geloven wij in de kracht van de leerkracht: niemand weet beter dan de leerkracht wat de klas nodig heeft aan differentiatie, andere werkvormen, extra herhalingslessen of juist extra uitdaging. Wij zorgen er daarom als methode voor dat jij als leerkracht precies weet hoe je met onze methode aan de slag kunt.
Kennismaken met onze leesmethode?
Willen jij en je collega’s weten wat Actief Leren Lezen precies inhoudt? We nodigen je uit om Actief Leren Lezen eens van dichtbij te bekijken door een zichtzending aan te vragen.
Na het invullen van het formulier krijg je een pakket toegestuurd waarmee je een heel goed beeld krijgt van Actief Leren Lezen. Ook kun je met de zichtzending onze methode gemakkelijk in je klas uitproberen.
Uw gegevens zijn veilig bij ons. Wij houden niet van spam.
Meer over onze visie op leesonderwijs
‘Een fijne methode om kinderen op hun eigen tempo en met veel leesplezier te leren lezen.’
- JPS De Kring, Rijen
© 2024 Actief Leren Lezen