Woordenschat in groep 3
Wij gebruiken woordplaten met een bijbehorend voorleesverhaal
Sinds groep 1 zijn de leerlingen al bezig met woordenschat.
Door te praten en te luisteren leren zij als kleuter op een speelse manier over woorden en hun betekenis.
Het is belangrijk dat de ontdekkingstocht naar woorden in groep 3 op dezelfde ontdekkende manier wordt voortgezet. Mondelinge taalvaardigheid is immers van groot belang bij het leren lezen en spellen. Om dit te bereiken gebruikt Actief Leren Lezen woordplaten met een bijbehorend voorleesverhaal. De voorleesverhalen en de woordplaten zorgen samen voor betrokken leerlingen die ervoor open staan om nieuwe woorden te leren. Ze doen dat op een manier die voor hen bekend is: door te luisteren, te kijken en te praten.
Om de woorden en hun betekenis goed en blijvend te leren is het niet genoeg om de woorden te bespreken in een wekelijks kringgesprek. Leerlingen leren het meest als de woorden gedurende langere tijd op een natuurlijke manier terug blijven komen. Daarom kun je de woorden die in een bepaalde week worden geleerd in de methode overal terug vinden. Ze komen terug in de lesboeken, de leesboeken, de werkboeken, bij spelling, bij begrijpend lezen en technisch lezen en bij de andere activiteiten die gedurende de week plaatsvinden.
Wekelijks kringgesprek
Bij Actief Leren Lezen starten we vanaf de eerste week in groep 3 met het werken aan de woordenschat. Door het bespreken van de platen in ons Woordplatenboek en het luisteren naar het bijbehorende verhaal passeren er in de klas heel wat woorden op een informele manier de revue.
Onderwijs-expert Luc Koning zegt hierover: ‘Heel bijzonder aan deze methode is dat men met de andere (dan de technische) delen van de methode pre-teaching uitvoert voor het onderwijs in groep 4 en verder. In het onderdeel Woordenschat komen mondeling de woorden voor die na groep 3 bij het voortgezet lezen gelezen gaan worden. Op die manier bouwen kinderen woordenschat op en kan het hen helpen bij het leren lezen van de vele woordtypen van het voortgezet lezen.’
Woordenschat en pre-teaching
Bij Actief Leren Lezen starten we vanaf de eerste week in groep 3 met het werken aan de woordenschat. Door het bespreken van de platen in ons Woordplatenboek en het luisteren naar het bijbehorende verhaal passeren er in de klas heel wat woorden op een informele manier de revue.
Onderwijs-expert Luc Koning zegt hierover: ‘Heel bijzonder aan deze methode is dat men met de andere (dan de technische) delen van de methode pre-teaching uitvoert voor het onderwijs in groep 4 en verder. In het onderdeel Woordenschat komen mondeling de woorden voor die na groep 3 bij het voortgezet lezen gelezen gaan worden. Op die manier bouwen kinderen woordenschat op en kan het hen helpen bij het leren lezen van de vele woordtypen van het voortgezet lezen.’
De woordplaten samengevat:
Kennismaken met onze leesmethode?
Willen jij en je collega’s weten wat Actief Leren Lezen precies inhoudt? We nodigen je uit om Actief Leren Lezen eens van dichtbij te bekijken door een zichtzending aan te vragen.
Na het invullen van het formulier krijg je een pakket toegestuurd waarmee je een heel goed beeld krijgt van Actief Leren Lezen. Ook kun je met de zichtzending onze methode gemakkelijk in je klas uitproberen.
Uw gegevens zijn veilig bij ons. Wij houden niet van spam.
“Heel bijzonder aan deze methode is dat men met de andere (dan de technische) delen van de methode pre-teaching uitvoert voor het onderwijs in groep 4 en verder.”
- Onderwijs-expert Luc Koning
© 2024 Actief Leren Lezen