Actief Leren Lezen in groep 4

Met plezier en begrip lezen in groep 4

Het lespakket voor lespakket voor groep 4 bestaat uit twee onderdelen: technisch lezen en begrijpend lezen.


De lesboeken ‘Technisch lezen’ in groep 4 hebben dezelfde opzet als onze boeken van groep 3. De leerlingen leren nieuwe woordsoorten en letterclusters door het lezen van mooie, grappige en spannende teksten. Het verkrijgen van technische leesvaardigheid is daardoor geen saaie oefening, maar een leuke en betekenisvolle leeservaring.


De module ‘Begrijpend lezen voor groep 4’ bevat 74 lessen voor begrijpend lezen. De teksten sluiten aan bij de belevingswereld van de leerlingen en zijn daardoor niet alleen leerzaam, maar ook leuk om te lezen.


De verwerkingsopdrachten in de werkboeken helpen de leerlingen met het aanleren van de kernvaardigheden voor groep 4. Er is hierbij veel ruimte om te differentiëren.


De methode van Actief Leren Lezen voor technisch en begrijpend lezen kan worden aangevuld met een doeboek vol extra opdrachten. Ook bieden we een boekenkist aan voor in de klas, met een ruime selectie aan kinderboeken op verschillende leesniveaus.

'Wij zijn erg enthousiast over het werken met Actief Leren Lezen. Het laat zien dat lezen leuk is!'

- Jenaplanschool Zonnewereld, Vleuten

Technisch Lezen in groep 4

Technisch Lezen voor groep 4 in het kort:

  • De lessen sluiten aan op Technisch lezen groep 3.
  • Voor iedere leerling twee eigen lesboeken, waarmee twee lessen per week gegeven kunnen worden.
  • Bij elke les woordtorentjes, woordrijen en een tekst.
  • Met grappige, spannende en originele teksten van bekende kinderboekenauteurs.
  • Veel aandacht voor informatieve en andersoortige teksten.
  • Differentiatie op het niveau van iedere leerling, dus geen indeling in groepjes.
  • Elke zesde les worden de moeilijkheden uit de vijf lessen daarvoor herhaald.

Het lespakket voor technisch lezen in groep 4 bestaat uit:

Voor elke leerling:

- twee lesboeken vol met leuke en boeiende teksten om mee te oefenen;

- een Doeboek met verwerkingsopdrachten.


Voor de leerkracht:

- een handleiding voor technisch lezen met suggesties die je de ruimte geven om de stof aan te passen aan jouw leerlingen;

- een handleiding voor het Doeboek.

Begrijpend Lezen in groep 4

Begrijpend Lezen voor groep 4 in het kort:

De module ‘Begrijpend lezen voor groep 4’ bevat 74 lessen voor begrijpend lezen. Onze methode biedt leerkrachten de ruimte om echt hun vakmanschap te gebruiken. Daarom biedt Actief Leren Lezen bij het begrijpend lezen voor groep 4 volop de mogelijkheid om de methode aan te passen aan de behoeftes van jouw leerlingen.

  • Meer begrip leidt tot meer leesplezier, en andersom.
  • De lessen sluiten aan op Begrijpend lezen groep 3.
  • Veel aandacht voor informatieve en andersoortige teksten.
  • De teksten worden klassikaal besproken, waarbij veel aandacht is voor modelen.
  • Er zijn twee lesboeken voor de leerling, waarmee twee lessen per week gegeven kunnen worden.
  • Daarnaast zijn er vier werkboeken met schriftelijke vragen.

Het lespakket voor begrijpend lezen in groep 4 bestaat uit:

Voor elke leerling:

- twee lesboeken;

- vier werkboeken.


Voor de leerkracht:

Een handleidingmap groep 4, met daarin:

- een algemene handleiding met daarin: een algemene handleiding, instructie per les en instructie voor het gebruik van de zeven toetsen en registratiebladen bij de toetsen;

- een handleidingmap boekenkast groep 4.


Voor de klas:

- een boekenkast met 60 leesboeken (oplopend tot AVI E5).

Over Begrijpend Lezen en Technisch Lezen voor groep 4

De boeken in de

Boekenkist

Bij het materiaal van Actief Leren Lezen voor groep 4 hoort een boekenkist met 60 boeken. In de boeken staan lieve, stoere, grappige of spannende verhalen op verschillende leesniveaus.


De boeken zijn ingedeeld op AVI-niveau (van AVI-M3 tot AVI-E5). Zo is er voor elk kind een passend aanbod. Deze boeken zijn geschreven door de kinderboekenschrijvers van Kluitman.


De eerste maand in groep 3 krijgen de leerlingen boeken aangeboden die hen helpen om niet alleen de woorden te ontcijferen, maar ook om grip te krijgen op de tekst. In groep 4 wordt hierop voortgebouwd.

DE ESSENTIE VAN

ACTIEF LEREN LEZEN

Wij staan voor: leren lezen zonder ruis. Wat wil dat zeggen? Een methode die in de kern alleen dat aanbiedt wat nodig is om leerlingen te leren lezen, zonder onnodige afleiding of werkbladen die niet over lezen gaan. Hierdoor is er veel rust in de klas en is er aandacht voor het échte leesonderwijs.

Daarnaast geloven wij in de kracht van de leerkracht: niemand weet beter dan de leerkracht wat de klas nodig heeft aan differentiatie, andere werkvormen, extra herhalingslessen of juist extra uitdaging. Wij zorgen er daarom als methode voor dat jij als leerkracht precies weet hoe je met onze methode aan de slag kunt.

Kennismaken met onze leesmethode?

Willen jij en je collega’s weten wat Actief Leren Lezen precies inhoudt? We nodigen je uit om Actief Leren Lezen eens van dichtbij te bekijken door een zichtzending aan te vragen.


Na het invullen van het formulier krijg je een pakket toegestuurd waarmee je een heel goed beeld krijgt van Actief Leren Lezen. Ook kun je met de zichtzending onze methode gemakkelijk in je klas uitproberen.

Uw gegevens zijn veilig bij ons. Wij houden niet van spam.

Onze beloftes

  • Een methode die echt over lezen gaat
    Wij noemen dit ‘leren lezen zonder ruis’. Wat wil dat zeggen? Actief Leren Lezen is een methode die in de kern alleen dat aanbiedt wat nodig is om leerlingen te leren lezen, zonder onnodige afleiding of werkbladen die niet over lezen gaan.
  • Leren lezen vanuit leesplezier en leesbegrip
    Bij Actief Leren Lezen maken de leerlingen flink veel leeskilometers. Dankzij onze Woordtorentjes® leren leerlingen meteen vloeiend lezen.
  • Rijke teksten
    Actief Leren Lezen is dé methode voor uitdagende, rijke teksten. Scholen die nog niet met ons werken, zijn vaak aangenaam verrast over de lengte en complexiteit van de teksten die onze leerlingen in de hogere groepen aankunnen.
  • Voor álle leerlingen
    Wij willen natuurlijk dat álle leerlingen leren lezen, ook degenen bij wie het leesproces niet direct op gang komt. Juist bij deze leerlingen merken we dat onze methode ontzettend goed werkt. De methode is zodanig opgezet dat leerkrachten zeer makkelijk kunnen differentiëren binnen een groep.

‘Een fijne methode om kinderen op hun eigen tempo en met veel leesplezier te leren lezen.’

- JPS De Kring, Rijen

HELPDESK & CONTACT

Tel: 030 – 743 10 66
Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 9.00 – 17.00
info@actieflerenlezen.nl


Kluitman Educatief B.V.

Driebergseweg 2

3708 JB Zeist

SOCIAL MEDIA

Instagram facebook linkedin youtube Pinterest

© 2024 Actief Leren Lezen