Actief Leren Lezen in groep 5

Actief Leren Lezen is er ook voor kinderen uit groep 5. Het lespakket bestaat uit twee onderdelen: Technisch lezen en Begrijpend lezen. Daarbij is er een Boekenkast, vol met mooie titels van bekende jeugdauteurs op verschillende niveaus.

  • Duidelijke, gestructureerde instructie
  • Een thematische aanpak in de begrijpend leeslessen over onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van leerlingen in groep 5
  • Een rijk aanbod van tekstsoorten met leuke, grappige en spannende teksten door bekende kinderboekenauteurs
  • Differentiatie op het niveau van iedere leerling, dus geen indeling in groepjes.

Technisch lezen in groep 5

Met de module Technisch lezen voor groep 5 leren de leerlingen alle leesmoeilijkheden beheersen die ze vanaf AVI-M5 tot en met AVI-E5 tegenkomen. Hierbij ligt de nadruk op: eerst goed, dan pas snel. Zo verbeteren de kinderen hun leesvaardigheid met plezier en begrip.


Elke les bestaat uit een aantal delen.

  • Het lesboek bevat gele blokken met woorden en lidwoorden. Hiermee worden de leesmoeilijkheden ingeoefend.
  • In een leuke, boeiende tekst worden de moeilijkheden vervolgens geoefend in een betekenisvolle context.
  • Eerdere leesmoeilijkheden worden voldoende herhaald.

Begrijpend lezen in groep 5

Met de module Begrijpend lezen van Actief Leren Lezen leren we kinderen begrijpend lezen met plezier. Door middel van vele verschillende tekstsoorten maken de kinderen kennis met allerlei vormen van lezen. Ze leren hoe ze de hoofdboodschap uit de tekst halen en hoe ze de tekst overzichtelijk maken voor zichzelf. Daarbij staat leesplezier centraal. Om die reden werken we alleen met mooie, grappige en spannende teksten die aansluiten bij de interesses van leerlingen.


De module Begrijpend lezen bevat twee werkboeken waarmee leerlingen de algemeen gestelde leerdoelen van groep 5 aanleren op een leuke, speelse manier.

Goed en met plezier leren lezen

Geen tempolezen bij Actief Leren Lezen

Bij Actief Leren Lezen wordt er niets gedaan aan het lezen onder tijdsdruk (het tempo-lezen). We vinden namelijk dat kinderen eerst goed moeten kunnen lezen, zonder dat er op het leestempo wordt gelet. Het oefenen met tempo-lezen zorgt voor onnodige druk en stress, wat niet helpt om goed te leren lezen.

In de praktijk zien we dat het oefenen met tempo-lezen ook helemaal niet nodig is. Kinderen die eerst zonder tijdsdruk goed leren lezen, gaan in de loop van de tijd vanzelf sneller lezen. Ze lopen dan qua snelheid helemaal niet achter op hun leeftijdsgenoten die hebben leren lezen met andere leesmethodes. Het enige verschil is dat kinderen die leren lezen met Actief Leren Lezen veel minder stress ervaren en dat komt het leesplezier ten goede.

Kennismaken met onze leesmethode?

Willen jij en je collega’s weten wat Actief Leren Lezen precies inhoudt? We nodigen je uit om Actief Leren Lezen eens van dichtbij te bekijken door een zichtzending aan te vragen.


Na het invullen van het formulier krijg je een pakket toegestuurd waarmee je een heel goed beeld krijgt van Actief Leren Lezen. Ook kun je met de zichtzending onze methode gemakkelijk in je klas uitproberen.

Uw gegevens zijn veilig bij ons. Wij houden niet van spam.

‘Kinderen lezen met plezier en gaan graag met elkaar in gesprek over de toffe boeken uit de Boekenkist’

- KC De Groote Wielen, Rosmalen

HELPDESK & CONTACT

Tel: 030 – 743 10 66
Bereikbaar ma t/m vrijdag tussen 9.00 – 17.00
info@actieflerenlezen.nl


Kluitman Educatief B.V.

Driebergseweg 2

3708 JB Zeist

SOCIAL MEDIA

Instagram facebook linkedin youtube

© 2024 Actief Leren Lezen