Nieuwkomers die in groep drie komen of oudere nieuwkomers die nog niet kunnen lezen in het Nederlands, stellen de leerkrachten voor vragen als ‘Help, wat moet ik doen? Kan ik werken met de leesmethode op dezelfde manier als voor Nederlandstalige leerlingen?’

Josée Coenen en Marloes Alblas hebben voor Stichting LOWAN (een organisatie van onderwijsmensen die nieuwkomers ondersteunt) bij de teksten van Lesboek 1 en Leesboekje 1 (‘Pip en Raf’) van Actief Leren Lezen een handleiding voor nieuwkomers-onderwijs geschreven. In de handleiding wordt besproken

  • hoe je gebruik kunt maken van de afbeeldingen in het Lesboek en het leesboek;
  • hoe je nieuwkomers de lidwoorden kunt aanleren;
  • hoe je het verschil tussen eigennamen (zoals Pip of Raf) en zelfstandige naamwoorden (zoals jongen, meisje) kunt aangeven;
  • hoe je de namen van dieren (zoals Fikkie) kunt onderscheiden van de naam van de diersoort (kat, hond);
  • hoe je omgaat met geluidswoorden (zoals ‘bam’ of ‘krak’) die voorkomen in de teksten;
  • wat je moet doen met verwijswoorden (zoals ‘die’ of ‘er);
  • hoe je omgaat met dierengeluiden (zoals ‘waf’ of ‘boe’);
  • wat je kunt doen om uitroepen (zoals ‘au’ of ‘wauw’) aan te leren;
  • hoe je omgaat met uitdrukkingen in de tekst en
  • wat je doet om sterke werkwoorden aan te leren.

Per les of pagina wordt besproken welke van bovenstaande woorden voorkomen en wat je kunt doen om de nieuwkomers er zo goed mogelijk mee om te leren gaan.

Voor de gebruikers van Actief Leren Lezen is dit een hele praktische handleiding die zeker heel goed van pas zal komen in de klas!

Download de handleiding voor nieuwkomers hier

 

Delen op social media