Hoe zorg je voor leesplezier in de klas en thuis? Wat is de invloed van een leesmethode en de leerkracht op de leesprestaties? Waarom zorgt begrijpend lezen ervoor dat het leesplezier wordt vergroot? Kun je al begrijpend lezen met kinderen in groep drie? Hoe kun je op een actieve en aantrekkelijke manier in je klas met begrijpend lezen aan de slag? Op dit soort vragen (en nog veel meer!) gaan we in dit webinar uitgebreid in. Dat doen we met onze eigen leesspecialisten, maar ook met vooraanstaande gastsprekers die vanuit hun expertise een bijdrage leveren.
De eerste gastspreker in dit webinar is leesspecialist Luc Koning. Hij vertelt over de nadelen van ‘racelezen’ en over redzaamheidslezen.
De tweede gastspreker is Joyce Gubbels. Deze leesspecialist is nauw betrokken bij het PISA-onderzoek voor lezen. Ze vertelt wat de resultaten zijn en hoe we de lessen uit het onderzoek kunnen gebruiken om het lezen en de leesmotivatie van leerlingen flink te verbeteren.
Ook vertellen we je in dit webinar hoe de leesmethode Actief Leren Lezen precies in in elkaar zit en hoe kinderen met deze methode goed en met begrip en plezier leren lezen. Je krijgt in dit webinar heel veel praktische tips die je leesonderwijs in groep drie, vier en vijf nóg leuker maken en die je meteen de volgende dag in je klas kunt toepassen.
Ken jij iemand voor wie dit webinar ook interessant kan zijn? Deel dan deze pagina!
Programma
00:00:00 – Introductie | Marjolein van Oenen
00:04:12 – Actief Leren Lezen en leesplezier | Helen Reichard
00:14:40 – Redzaamheidslezen | Luc Koning
00:30:55 – Differentiëren tijdens de leesles | Helen Reichard
00:40:00 – PISA-onderzoeken voor lezen, resultaten en lessen voor de toekomst | Joyce Gubbels
00:47:48 – Begrijpend lezen in groep drie en vier | Helen Reichard
00:58:44 – Q&A | Marjolein van Oenen
01:04:13 – Afsluiting
HELPDESK & CONTACT
Maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur
Tel: 030 – 743 10 66
info@actieflerenlezen.nl
Kluitman Educatief B.V.
Bezoekadres:
Driebergseweg 2
3708 JB Zeist
030 – 743 10 66
ACTIEF LEREN LEZEN
© 2025 Actief Leren Lezen