In het nieuws: Leescrisis onder Nederlandse jongeren

Twee op de vijf jongeren lezen niet, zo valt te lezen op Nu.nl. Dit is al langer bekend, maar de eerste resultaten van een nieuw onderzoek van de onderwijsinspectie bevestigen dat de trend nog niet is omgekeerd.

We nemen bij Actief Leren Lezen al jaren een negatieve leestrend waar. Ongeveer 35 procent van de Nederlandse kinderen haalt aan het eind van de basisschool het streefniveau (1s) niet. Ook daalt de leesvaardigheid in Nederland sneller dan in omringende landen. Bij kinderen in het speciaal basisonderwijs is deze trend het sterkst merkbaar. Dit is zorgwekkend, want een beperkte leesvaardigheid zorgt voor een afstand tot de maatschappij.


Waarom is een goede leesvaardigheid zo belangrijk?

Mensen met een slechte leesvaardigheid lopen op vele fronten tegen problemen aan. Dat kunnen praktische dingen zijn, zoals het niet begrijpen van een medische bijsluiter. Maar het heeft ook effect op bredere maatschappelijke aansluiting en burgerschap, omdat mensen voor veel dingen afhankelijk zijn van een diepgaand tekstbegrip. Daarbij komt voldoende lezen ook de ontwikkeling van veel soft skills ten goede, zoals sociaal begrip en empathisch vermogen. Dit zijn, zeker in het digitale tijdperk, erg belangrijke vaardigheden.


Wat doet Actief Leren Lezen tegen de leescrisis?

Om te voorkomen dat kinderen onnodig deel gaan uitmaken van de groep laaggeletterden, is de leesmethode Actief Leren Lezen ontwikkeld. Het blijkt uit onderzoek dat het hebben van intrinsieke leesmotivatie sterke, positieve gevolgen heeft op de leesvaardigheid. Dit is ook een wisselwerking: sterke lezers vinden lezen vaak leuker. Actief Leren Lezen zet daarom in op goed leren lezen, mét plezier.


De teksten in onze methode zijn mooi, grappig, spannend en rijk, en grotendeels geschreven door professionele kinderboekenauteurs. Daarnaast is er voor al onze jaargangen een Boekenkast in de klas. Zo hebben kinderen een positieve eerste leeservaring. Voor de technisch leeslessen wordt in het begin gewerkt met woordtorentjes, die een fijne ondersteuning zijn om de stap naar vloeiend lezen te zetten.


In lijn daarmee is het bij Actief Leren Lezen belangrijk dat kinderen niet gedemotiveerd raken door stress. Ons motto is: eerst goed, dan vloeiend, dan snel. Zo staat het lezen zelf echt centraal. Om dezelfde reden werken we niet met verschillende leesniveaus. Bij ons lezen alle kinderen dezelfde teksten, om te voorkomen dat leerlingen slachtoffer worden van het ‘glazen plafond van lage verwachtingen’. Het indelen van kinderen in homogene niveaugroepjes is namelijk nadelig, juist voor minder sterke lezers.


Ontwikkelen vanuit het veld

Actief Leren Lezen houdt de ontwikkelingen in het onderwijs nauwkeurig in de gaten. Actief Leren Lezen wordt gemaakt in samenwerking met leerkrachten. De methode moet namelijk niet alleen effectief en prettig zijn voor leerlingen, maar ook zeker voor degenen die er les mee geven. Met Actief Leren Lezen ben je niet aan de methode geketend en heb je de vrijheid om je lessen aan te passen op basis van wat jouw leerlingen nodig hebben. Zo kun je lesgeven met autonomie, vakmanschap, en plezier.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

*verplichte velden

HELPDESK & CONTACT

Maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur

Tel: 030 – 743 10 66
info@actieflerenlezen.nl


Kluitman Educatief B.V.

Bezoekadres:

Driebergseweg 2

3708 JB Zeist

030 – 743 10 66

SOCIAL MEDIA

Instagram facebook linkedin youtube Pinterest

© 2025 Actief Leren Lezen