Actief Leren Lezen in groep 3 en de LIST-methodiek, de perfecte combinatie!

Veel scholen werken met de LIST-methodiek om kinderen te leren lezen. Deze methodiek wordt al dan niet in combinatie met een (aanvankelijk) leesmethode gebruikt. In een gesprek tussen LIST-specialist Ingrid Rijnbout-Evers, de Kinderboekenjuf en Actief Leren Lezen zijn we erachter gekomen dat de LIST-methodiek perfect bij Actief Leren Lezen past. Wij leggen jullie graag uit waarom.


Actief Leren Lezen

Wij staan voor leren lezen zonder ruis. Wat wil dat zeggen? Een methode die in de kern alleen dat aanbiedt wat nodig is om leerlingen te leren lezen, zonder onnodige afleiding of werkbladen die niet over lezen gaan. Hierdoor is er veel rust in de klas en is er aandacht voor het échte leesonderwijs. Daarnaast geloven wij in de kracht van de leerkracht: niemand weet beter dan de leerkracht wat de klas nodig heeft aan differentiatie, andere werkvormen, extra herhalingslessen of juist extra uitdaging. Wij zorgen er daarom voor dat jij als leerkracht precies weet hoe je met onze methode aan de slag kunt.


LIST-methodiek

LIST staat voor Lees Interventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak. Maar de afkorting wordt door LIST-scholen ook wel vertaald naar Lezen IS Top, omdat binnen deze methodiek leesmotivatie de grootste sleutel is tot het vloeiend en vlot kunnen lezen van teksten. Het doel van LIST is dat kinderen leren lezen om te leren en dat met plezier te doen. De focus ligt op het begrijpen van en praten over wat zij lezen in een door hen gekozen kinderboek. Leerkrachten ontvangen de handvatten en tools om kwalitatief goed onderwijs neer te zetten en kinderen te kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling tot gemotiveerde en zelfstandige lezers.

6 redenen waarom Actief Leren Lezen en de LIST-methodiek elkaar zo mooi aanvullen

  • Bij Actief Leren Lezen worden de letters vlot aangeboden. De leerlingen hebben immers in groep 1/2 al veel gespeeld met letters en beheersen daarom ook al heel wat letters bij de start van groep 3. In de eerste 15 lessen worden alle medeklinkers, korte en lange klanken aangeboden én de lidwoorden én een aantal leestekens. Dit hebben de leerlingen nodig om AVI-start boekjes te kunnen lezen. Doordat de letters, lidwoorden en leestekens vlot aangeboden worden, kunnen de leerlingen dus al heel snel starten met lezen in echte leesboeken en opent de wereld van boeken.
  • Net zoals bij de LIST-methodiek staat bij Actief Leren Lezen het leesplezier centraal. Alle teksten in de lessen zijn uitdagend, betekenisvol, grappig, spannend, kortom uitnodigend om gelezen te worden en van te genieten. Tijdens de technisch leeslessen van Actief Leren Lezen wordt er ook tijd gemaakt om over de tekst na te praten. Doordat de leerlingen na les 15 al een AVI-start boekje kunnen lezen, wordt het leesplezier nog meer gestimuleerd. Bij Actief Leren Lezen wordt ook over de gelezen boeken nagepraat; individueel, in tweetallen, in groepjes of met de hele klas. Hierdoor leren de leerlingen veel verschillende boeken kennen en worden ze door elkaar gemotiveerd en geënthousiasmeerd om deze boeken ook te lezen.
  • De leerkracht staat bij zowel Actief Leren Lezen als de LIST-methodiek centraal. Goed leesonderwijs heeft een enthousiaste leerkracht nodig en een leerkracht die weet hoe een goede leesles gegeven moet worden. Hierdoor weten zij het beste wat de leerlingen van hun groep nodig hebben. Bij beide zorgt de leerkrachtentraining ervoor dat de leerkrachten voldoende handvatten hebben om dit te realiseren. De leerkrachten hebben er na de training vertrouwen in en zin in om ermee aan de slag te gaan. Zij monitoren regelmatig hoe het leesproces zich bij de leerlingen ontwikkelt en anticiperen hierop door bijvoorbeeld extra leestijd te creëren en instructie te geven op wat de leerlingen nodig hebben.
  • Een goede leesles heeft een duidelijke en voorspelbare opbouw. Bij Actief Leren Lezen wordt dit ‘lezen zonder ruis’ genoemd. Ook bij de LIST-methodiek draait de leestijd volledig om wat er écht toe doet om te leren lezen. We herhalen en oefenen de aangeboden letters, leren nieuwe letters aan, leren met die letters nieuwe woorden lezen en vervolgens met die nieuwe woorden een verhaal. Er wordt geen gebruikgemaakt van werkboeken bij het technisch lezen.
  • Het boek staat bij beide centraal en is dan ook het uitgangspunt van beide. De volgorde van het aanbieden van letters bij Actief Leren Lezen draagt eraan bij dat leerlingen zo snel mogelijk kunnen gaan genieten van zelfgekozen boeken, passend bij het niveau van de leerling, zodat zij zich tijdens het lezen verder ontwikkelen in het leesproces. Leren lezen doe je immers door te lezen. Van een aantal boeken van de boekenkist van Actief Leren Lezen is er ook al een mini-leesles van LIST te vinden.
  • Zowel Actief Leren Lezen als de LIST-methodiek vinden het belangrijk dat de leerlingen met veel verschillende tekstsoorten in aanmerking komen. Hierdoor worden de leerlingen nóg vaardigere lezers en ontdekken zij hun eigen voorkeuren op leesgebied. Bij Actief Leren Lezen komen de leerlingen de verschillende tekstsoorten tegen tijdens de leeslessen, en uiteraard bij het lezen van de zelfgekozen boeken. Zij lezen behalve verhalende teksten ook moppen, informatieve teksten, krantenberichten, recepten, advertenties, interviews, gedichten en nog veel meer!


Als je leest kun je lachen, griezelen, dromen, nieuwe vrienden maken en meer leren over de wereld en jezelf. Werk je met de LIST-methodiek bij jou op school en zoek je daar een passende methode voor groep 3 bij? Of ben je op zoek naar een nieuwe methode en wil jij ook dat ieder kind de wereld van boeken kan ontdekken? Dan is Actief Leren Lezen de methode voor jou! Werk je nog niet met de LIST-methodiek en wil je er meer over weten? Hier vind je meer informatie. Werk je al met de LIST-methodiek en wil je meer weten over de methode Actief Leren Lezen? Vraag dan een zichtzending aan.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

*verplichte velden

HELPDESK & CONTACT

Maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur

Tel: 030 – 743 10 66
info@actieflerenlezen.nl


Kluitman Educatief B.V.

Bezoekadres:

Driebergseweg 2

3708 JB Zeist

030 – 743 10 66

SOCIAL MEDIA

Instagram facebook linkedin youtube Pinterest

© 2025 Actief Leren Lezen