Woordweb over piraten
Om de voorkennis van ons nieuwe woordenschatthema te activeren, maken we met de hele groep een groot woordweb over piraten. De kinderen hebben de opdracht gekregen zoveel mogelijk verschillende woorden te bedenken. Zo worden ze gestimuleerd om met elkaar te bespreken wat ze gaan tekenen en schrijven.
De kinderen van groep 2 maken vooral tekeningetjes, waarbij ze het woordplatenboek mogen gebruiken. De kinderen van groep 3 schrijven de woorden erbij. Alle kinderen zijn druk aan het werk en ook druk aan het praten over het nieuwe thema.
Ik hoor Yari zeggen: ‘Piraten stelen schatten van elkaar en dan vechten ze ook’. Livi is diep onder de indruk en probeert snel deze nieuwe kijk op piraten een positieve draai te geven: ‘Kijk, piraten kunnen ook heel goed klimmen, zelfs als het schip wiebelt’. Haar tactiek werkt. Yari kent namelijk al het woord ‘kraaiennest’ en deelt trots zijn kennis met Livi. Als Yari een piraat tekent, bedenkt Livi dat zij dan wel een meisjespiraat kan tekenen, want dat is toch nét een ander woord voor het woordweb.
Een dooskop?
Als we samen het woordweb gaan bespreken, valt me al snel het woord ‘dooskop’ op onder een gevaarlijk uitziende doodskop. Ik laat Jelle vertellen wat hij heeft getekend en waarom dat met piraten te maken heeft. Dit met het idee dat hij wel weet dat het eigenlijk ‘doodskop’ is, maar het woord gewoon nog lastig vond om correct te schrijven. Jelle vertelt: ‘Piraten hebben vaak een dooskop op hun vlag en kleren staan, om stoer te doen en mensen bang te maken.’ ‘Je bedoelt een doodskop?’, verbeter ik hem. Jelle kijkt me verbaast aan: ‘Nee juf, een dooskop, omdat dat een kop is en ook op piratendozen staat.’ Livi knikt gerustgesteld. Ik zeg tegen Jelle: ‘Wat heb je dat goed bedacht zeg. Ik vind dat een mooi nieuw woord. Als je een piraat tegenkomt moet je dat ook maar zo uitleggen!’
Het thema piraten is al spannend genoeg, ook zonder het woord doodskop!