Onderwijsinspectie: Het belang van leeszelfvertrouwen en leesplezier

30 juni, 2022

Vorig jaar is gemeten hoe het met de vaardigheid begrijpend lezen gaat in het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs. Onder regie van de Inspectie van het Onderwijs is hier een peiling over uitgevoerd. Zoals we natuurlijk al wisten, blijkt hier ook uit dat leesplezier en leeszelfvertrouwen bijdragen aan een grotere leesvaardigheid. Minder goede resultaten De […]

Lees meer

Martin Bootsma: ‘Stap over de lat van belevend lezen’

14 juni, 2022

In dit betoog vertelt Martin Bootsma waarom een hiërarchische niveau-indeling in het leesonderwijs geen zoden aan de dijk zet. Volgens hem is het goed om je als leerkracht los te scheuren van de competentiemetingen. Hij moedigt leerkrachten aan om samen met hun leerlingen echt de wereld van boeken te betreden en de meetinstrumenten los te […]

Lees meer

Is Actief Leren Lezen ook geschikt voor nieuwkomers?

02 juni, 2022

Momenteel hebben veel leerkrachten te maken met nieuwkomers op hun school. Deze nieuwkomers moeten ook leren lezen, in een andere taal dan hun moedertaal. Kan Actief Leren Lezen hierbij helpen? Het antwoord is een volmondig: ja! In deze video vertellen Elise Hesselink en Helen Reichard waarom dat zo is. Kort samengevat: Er is een handleiding, […]

Lees meer

Is Actief Leren Lezen ook geschikt voor onervaren leerkrachten?

02 juni, 2022

Actief Leren Lezen is geen leesmethode die elke minuut van je leesonderwijs voor je invult. We krijgen daarom wel eens de vraag of het een geschikte methode is als je net begint als onervaren leerkracht. Het antwoord: ja! In de video leggen Helen en Elise van Actief Leren Lezen je uit waarom dat zo is. […]

Lees meer

Technisch lezen in groep vier en vijf

30 mei, 2022

Hoe zitten de modules voor technisch lezen in groep vier en vijf in elkaar? En wat is het verschil met technisch lezen in groep drie? Leesadviseurs Elise Hesselink en Helen Reichard geven je het antwoord in deze video.

Lees meer

Terugkijken: Webinar Maak Kennis Met Actief Leren Lezen

27 mei, 2022

Op 18 mei organiseerde Actief Leren Lezen een webinar om te vertellen hoe de leesmethode Actief Leren Lezen precies in elkaar zit. Dit webinar kun je hier terugkijken. Het webinar was bedoeld voor leerkrachten, directeuren, intern begeleiders en lees- en taalcoördinatoren om meer te weten te komen over onze methode en om te kijken of […]

Lees meer

Voor nieuwkomers: handleiding bij Actief Leren Lezen

21 april, 2022

Nieuwkomers die in groep drie komen of oudere nieuwkomers die nog niet kunnen lezen in het Nederlands, stellen de leerkrachten voor vragen als ‘Help, wat moet ik doen? Kan ik werken met de leesmethode op dezelfde manier als voor Nederlandstalige leerlingen?’ Josée Coenen en Marloes Alblas hebben voor Stichting LOWAN (een organisatie van onderwijsmensen die nieuwkomers […]

Lees meer

Vraag het koningsdagboekje van Actief Leren Lezen aan

21 april, 2022

We hebben een mooi boekje gemaakt met teksten en opdrachten rondom het thema Koningsdag. Het boekje is voor leerlingen uit groep 3, 4 en 5. Dit vind je in het feestelijke koningsdagboekje: oefenwoorden en een leestekst over een koning voor groep drie; een toneel-leestekst (tekst om met twee personen te lezen) voor groep vier; een […]

Lees meer

Actief Leren Lezen over jezelf: diversiteit in onze methode

07 april, 2022

Verhalen zijn heel belangrijk voor kinderen. Ze bieden een luikje naar een andere wereld, naar dingen die kinderen nog niet eerder hebben gezien, maar kunnen ook voor veel herkenning zorgen. Een balans tussen die twee zou mooi zijn. Helaas blijkt dat veel verhalen slechts een deel van de werkelijkheid laten zien. Sommige kinderen herkennen zichzelf […]

Lees meer

Agenda

06 april, 2022

Hieronder is te lezen welke webinars, evenementen en andere activiteiten er in de komende periode bij of met Actief Leren Lezen zijn. 18 mei 2022 Extra webinar Maak Kennis Met Actief Leren Lezen. In deze webinar lichten we leerkrachten, directeuren, intern begeleiders en lees- en taalcoördinatoren voor en beantwoorden we vragen over onze methode. Er […]

Lees meer