Terugkijken webinar Actief Leren Lezen – woordenschat en begrijpend lezen

Hieronder kun je het webinar van 3 maart 2021 over woordenschat en begrijpend lezen terugkijken.

Gastspreker op dit webinar was Roel van Steensel, bijzonder hoogleraar Leesgedrag bij de Vrije Universiteit van Amsterdam. In dit webinar vertelt hij over de onderzoeken die zijn gedaan naar leesgedrag bij jonge kinderen. Hij verwijst daarbij ook naar het literatuuronderzoek dat hij samen met Thoni Houtveen in 2019 deed naar de kenmerken van effectief onderwijs in het begrijpend lezen. Dit onderzoek kun je hier teruglezen. Een korte samenvatting vind je hier.

Veel kijkplezier!

02:00: Voorstellen van Actief Leren Lezen – Helen Reichard
06.10: Technisch lezen en begrijpend lezen voor groep 4 – Helen Reichard en Marjolein van Oenen
07.05: De kenmerken van effectief onderwijs in begrijpend lezen – Roel van Steensel
26.28: Begrijpend lezen in Actief Leren Lezen – Helen Reichard
36.53: Q & A
37.30: Waarom zijn de PISA-resultaten voor lezen zo snel gedaald?
40.00: Wat zijn precies rijke leesteksten?
41.45: Zou je meer of minder met woordrijtjes moeten lezen?
44.40: Hoe werken woordtorentjes in de praktijk en werken ze ook voor anderstalige kinderen?
46.32: Wat doet Actief Leren Lezen eraan om voorkennis te activeren en hoe helpt het woordplatenboek hierbij?
50.48: Hoe activeert Actief Leren Lezen een rijke taal-omgeving?
53.12: Over de boekenkast van Actief Leren Lezen
55.13: Over de materialen van Actief Leren Lezen
58.00: Ha! Ik snap het!
58.45: De prijs van Actief Leren Lezen
59.10: Waar kun je de literatuurstudie van Roel van Steensel vinden?
1.00.00: Hoe en wanneer zet je leesstrategieën goed in?
1.03.00: Welke tip geeft Roel van Steensel waarmee ze morgen meteen de klas in kunnen gaan?
1.07.30: Samenwerking met De Schrijfvriend
1.09.00: Kennismaken met Actief Leren Lezen