De ‘Lezen is leuk’ kring – column van juf Helen

Jocye en Farid staan samen bij het inschrijfformulier van de ‘Lezen is leuk kring’. Er wordt druk met elkaar overlegd; gaan ze nou samen moppen voorlezen of toch dat stukje uit dat mooie informatieve boek over slangen?

‘Ik denk dat de klas deze mop heel grappig vindt’ zegt Farid. ‘Ja, maar weet je nog die foto van die dikke slang met de strepen? Die kunnen we laten zien in de kring hè…’, reageert Joyce.

Iedere vrijdag houden we een ‘Lezen is leuk kring’. De kinderen mogen zich vrijwillig inschrijven als ze een stukje willen voorlezen uit een boek uit de klas, een boek van thuis willen laten zien en daarover willen vertellen of alleen maar een heel gave illustratie willen tonen. Alles mag, er is maar één regel: het moet leuk zijn om te delen.

Lezen is Leuk kring - Actief Leren Lezen

 

Voordat ik begon met dit type kring, hield ik een klassieke leeskring. De kinderen bereidden dat thuis voor. De leeskring had een vaste structuur: de kaft laten zien, vertellen over het boek, een stukje voorlezen, een mooie illustratie tonen en vragen beantwoorden van de klas. Sommige kinderen zagen daar tegenop. Sommige ouders waren er drukker mee dan het kind zelf. En sommige klasgenoten vonden het na de tiende leeskring maar saai worden om steeds te moeten luisteren. Ik begon me af te vragen wat nou eigenlijk mijn doel was van deze kringmomenten.

Van daaruit ontstond deze nieuwe, simpele versie van een leeskring. Leesniveau speelt geen rol; de intrinsieke leesmotivatie staat centraal. Het is mooi om te zien hoeveel effect dit heeft op de leesmotivatie van alle kinderen.

Soms stimuleer ik een kind om iets te delen tijdens een volgende kring. Als ik merk dat een kind echt geniet van een boek, zeg ik: ‘Ik zie dat je een heel mooi boek leest. Is het niet leuk om dit met de klas te delen?’. Maar de uiteindelijke keuze laat ik altijd bij het kind zelf. Ook of ze graag zelf iets willen voorlezen of toch liever samen met een klasgenoot.

Soms verzorg ik als leerkracht de invulling van de kring. We zijn samen als groep verantwoordelijk voor onze kring en ik ben ook onderdeel van de groep. Ik lees een hoofdstuk voor uit een nieuw boek of ik laat enkele kaften zien en vertel waarom deze boeken me leuk lijken. Het blijft grappig dat, op het moment dat je na jouw bijdrage vraagt wie het boek wel zou willen lezen, ineens bijna alle kinderen hun vinger opsteken.

Joyce en Farid zijn er uit. Ze lezen eerst allebei een mop voor en laten dan de bladzijde van de slang zien. ‘Dat mag van de juf’, is Farid’s juiste conclusie. Je hoeft niet te kiezen of je jouw klasgenoten wilt laten lachen of toch liever wilt laten griezelen door middel van een boek.

Het kan gewoon allebei en nog veel meer, want samen genieten van boeken en teksten is eindeloos.