Het sneeuwdictee

02 februari, 2019

Je hebt van die dagen, dat je ochtendkring nét wat langer duurt dan je had ingepland. Job was jarig en heeft zijn nieuwe robotkatje mee, Rik heeft zijn zwemdiploma gehaald en Lara wil toch echt nog even haar nieuwe kleren aan klas laten zien. Als je dan eindelijk met je eerste instructie van de dag […]

Lees meer

Auto’s hebben ook veren

17 januari, 2019

Het fijne van het werken met Actief Leren Lezen is dat niet alleen de kinderen, maar ook jijzelf als leerkracht wordt gestimuleerd om actief met je onderwijs bezig te zijn. De methode geeft ruimte om te kijken naar wat de kinderen in jouw groep nodig hebben.

Lees meer

De levende letter b

16 december, 2018

Simone en ik hebben al alles uit de kast gehaald om die lastige letters ‘d’ en ‘b’ uit elkaar te halen. Zo heeft ze al twee dagen met een letter b op haar linkerhand de dag doorgebracht, waarbij ik haar tijdens het buitenspelen, het eten en drinken en het zelfstandig werken steeds maar weer vraag: […]

Lees meer

Bouwend spellen

05 december, 2018

Vaak hoor ik leerkrachten praten over ‘de grote kloof tussen groep 2 en 3’. Het is mij een raadsel waarom deze kloof er zou zijn. Er zijn kinderen in groep 2 die met alle gemak zelfstandig een boekje lezen en alle letters goed benoemen. En zo zijn er ook kinderen in groep 3 die geen […]

Lees meer

Actief leren lezen zonder tijdsdruk

19 november, 2018

Onlangs kwam lees- en onderwijsspecialist drs. Luc Koning op bezoek bij Kluitman Educatief. Hij werkt bij Pravoo en is bezig met een onderzoek naar leesmethodes. Hij had voor zijn onderzoek ook Actief Leren Lezen bekeken en tot ons plezier was zijn oordeel positief. Dit waren twee voor ons belangrijke punten waarin we het anders doen dan de andere leesmethodes […]

Lees meer