Vloeiend lezen

12 mei, 2020

Als leerkracht van groep 3 is het begrip ‘vloeiend lezen’ me niet onbekend. Ook ik dacht precies te weten wat vloeiend lezen inhoudt; namelijk zonder te hakken en te plakken in één keer woorden kunnen lezen.

Lees meer

Thuis leren lezen

08 april, 2020

‘Goedemorgen allemaal. Goed om jullie te zien, zet je microfoontje maar even uit en houd je vinger voor de webcam als je iets wilt zeggen of vragen.’ Zo start nu mijn werkdag en gek genoeg begint deze bijzondere dagopening als leerkracht nog te wennen ook!

Lees meer

Lees, lees, lees!

09 december, 2019

Stel, je hebt een leerling in de klas die moeite heeft met het technisch leren lezen. Hij valt uit op de DMT en op de methodetoetsen. Jij maakt je zorgen om je leerling. Misschien moet hij toch maar een keer groep 3 overdoen?

Lees meer

Wiebel-leesles

30 september, 2019

BAM! Daar valt de stoel van Anne weer hard op de vloer. Geen kind dat er op reageert, want de klas is ondertussen wel gewend aan een wiebelig klasgenootje, waar de stoel regelmatig van valt. Helaas voel ik als juf wél een irritatie opborrelen. Wiebelkruk, wiebelkussen, een rustig gesprekje in de pauze, belonen en streng […]

Lees meer

Tips van juf Helen – Als kinderen nog moeite hebben om de letters te leren

01 september, 2019

In elke klas heb je kinderen waarbij het leren van de letters meer tijd kost. Die kinderen wil je ook op een leuke, actieve manier helpen om de letters te automatiseren. Hieronder staan enkele tips waarmee letters herhalen leuk en leerzaam is:

Lees meer

Betekenisloos lezen

09 juli, 2019

Ik zie mezelf nog zitten met Suus. De stopwatch op mijn mobiel in de aanslag en een vel vol rijen met woorden van de DMT voor Suus haar neus, waarvan een groot deel ook nog eens voor haar totaal nietszeggende woorden zijn.

Lees meer

Interview met de juf

22 mei, 2019

Elke leerkracht heeft minstens één Lars in de klas. De Lars in onze klas doet keurig alsof hij druk aan het lezen is tijdens het stillezen. Af en toe kijkt hij even om zich heen en als hij dan toevallig de pech heeft om oogcontact met de juf of meester te hebben, gaat hij betrapt en […]

Lees meer

Een dooskop

09 april, 2019

Woordweb over piraten Om de voorkennis van ons nieuwe woordenschatthema te activeren, maken we met de hele groep een groot woordweb over piraten. De kinderen hebben de opdracht gekregen zoveel mogelijk verschillende woorden te bedenken. Zo worden ze gestimuleerd om met elkaar te bespreken wat ze gaan tekenen en schrijven. De kinderen van groep 2 […]

Lees meer

Zwemmen, zwemmen en nog eens zwemmen!

26 maart, 2019

Ouders kunnen kinderen meenemen naar de mooiste vakantielanden en beste reislocaties, maar als leerkracht weet je dat, als de vakantie voorbij is en de kinderen in de kring over hun vakantie mogen vertellen, het meest voorkomende woord toch altijd weer ‘zwemmen’ is!   In de kring Zo ook tijdens de kring na de voorjaarsvakantie. Jelle […]

Lees meer

Chillezen

03 maart, 2019

Het allerbelangrijkste om goed te leren lezen, is om het simpelweg heel veel te doen. Als leerkracht haal je dan ook alles uit de kast om ervoor te zorgen dat kinderen met plezier zoveel mogelijk leeskilometers maken. Als er een prettige leessfeer in je groep is, stimuleert dat kinderen om lekker te gaan lezen. Daarom […]

Lees meer