Juf Helen stelt zich voor

07 juli, 2021

Mijn naam is Helen Reichard en ik woon in het centrum van Arnhem. Vanaf 2 november ben ik, naast leerkracht van een groep 1/2/3, ook deel van het Actief Leren Lezen team.   Dit is mijn dertiende jaar dat ik voor de klas sta en ik heb vooral veel ervaring in de onder- en middenbouw. Dit schooljaar ben ik gestart […]

Lees meer

Brood aan een tak

07 juli, 2021

Het laatste thema van het schooljaar, ‘mijn droomvakantie’, is van start gegaan en de kinderen hebben al prachtige verhalen geschreven over hun eigen droomvakantie. Zo is er een verhaal van Anne over ‘kwala-land’ (dat Australië blijkt te zijn, want daar wonen veel ‘kwala’s’), een reis naar IJsland van Djay, om eetbare planten te zoeken en te overleven in de natuur, en ook een nachtje slapen op Ameland van Olaf.

Lees meer

Samen lezen in de klas – Over Jesper en de dappere pony

24 mei, 2021

Wat kan ik me ieder schooljaar weer verwonderen over het speciale proces dat leren lezen heet. Hoe elk kind in zijn of haar eigen tempo leert dat er tekentjes zijn die namen hebben en dat die tekentjes samen woorden vormen. Dat deze woorden samen zinnen zijn en dat deze zinnen een heel nieuwe wereld voor […]

Lees meer

Niet boos om een bos

23 maart, 2021

Een beeld dat ik zó weer terughaal van mijn eerste jaar als leerkracht van een groep 3.   Samen met Michelle en Joey zit ik aan de instructietafel. Voor hen liggen hun werkboekjes. Ze moeten woorden onder plaatjes schrijven. Sommige plaatjes moet ik lang bestuderen, voordat ik zelf zie wat er van de kinderen wordt verwacht om op te schrijven. ‘Jongens, […]

Lees meer

Duurzaam leren lezen

09 maart, 2021

Als ik ergens mijn twijfels over had toen ik begon met het werken met Actief Leren Lezen, waren het wel de begrijpend leeslessen. De bladzijden zien er wel heel saai uit. Hoe gaan de kinderen hierop reageren? En begrijpend lezen vanaf groep 3. Is dat niet veel te vroeg? Maar daar had ik me even […]

Lees meer

De ‘Lezen is leuk’ kring

22 februari, 2021

Jocye en Farid staan samen bij het inschrijfformulier van de ‘Lezen is leuk kring’. Er wordt druk met elkaar overlegd; gaan ze nou samen moppen voorlezen of toch dat stukje uit dat mooie informatieve boek over slangen?

Lees meer

Een juf met lucht

27 januari, 2021

Midden in de bekende ‘stilte voor de storm’ zit ik in mijn lokaal de lessen voor te bereiden. Terwijl ik het nieuwe letterkaartje pak voor aan de lettermuur herinner ik mij hoeveel tijd ik enkele jaren geleden kwijt was om alleen al de handleiding van de leesmethode door te lezen. Hoe onrustig ik me voelde over […]

Lees meer

Vloeiend lezen

12 mei, 2020

Als leerkracht van groep 3 is het begrip ‘vloeiend lezen’ me niet onbekend. Ook ik dacht precies te weten wat vloeiend lezen inhoudt; namelijk zonder te hakken en te plakken in één keer woorden kunnen lezen.

Lees meer

Thuis leren lezen

08 april, 2020

‘Goedemorgen allemaal. Goed om jullie te zien, zet je microfoontje maar even uit en houd je vinger voor de webcam als je iets wilt zeggen of vragen.’ Zo start nu mijn werkdag en gek genoeg begint deze bijzondere dagopening als leerkracht nog te wennen ook!

Lees meer

Lees, lees, lees!

09 december, 2019

Stel, je hebt een leerling in de klas die moeite heeft met het technisch leren lezen. Hij valt uit op de DMT en op de methodetoetsen. Jij maakt je zorgen om je leerling. Misschien moet hij toch maar een keer groep 3 overdoen?

Lees meer