Juf Helen stelt zich voor

07 april, 2022

Mijn naam is Helen Reichard en ik woon in het centrum van Arnhem. Vanaf 2 november ben ik, naast leerkracht van een groep 1/2/3, ook deel van het Actief Leren Lezen team.   Dit is mijn dertiende jaar dat ik voor de klas sta en ik heb vooral veel ervaring in de onder- en middenbouw. Dit schooljaar ben ik gestart […]

Lees meer

Twee nieuwe talen

06 april, 2022

‘Helen, kan ik je na schooltijd even spreken?’ Als mijn directeur deze vraag onder schooltijd stelt, betekent dat vrijwel zeker dat ik mijn rustige middag, waarop ik eens goed mijn lessen kan voorbereiden en het lokaal kan herorganiseren, wel kan vergeten. Omdat ik midden in een leesinstructie zit, vergeet ik de vraag alweer snel. En […]

Lees meer

Turen naar de storm

24 februari, 2022

Met een groepje kinderen zit ik in de instructiekring. Er staat een begrijpend leesles op het programma.  Het verhaal gaat over een vader en een kind die dieren gaan spotten in het bos. Tammy is altijd heel betrokken tijdens begrijpend lezen, maar vandaag is ze moeilijk te motiveren. Ze vertelt dat ze zo slecht heeft […]

Lees meer

Licht in het donker 🕯

12 december, 2021

Als ik ‘s ochtends richting school rijd, is het pikkedonker. En ook als ik de school uitloop, is de zon allang onder. Ik ben blij dat ik twee keer per dag over het schoolplein mag wandelen als mijn klas buiten speelt, want vrolijk word ik niet van zo weinig licht. Toch laat ik me niet […]

Lees meer

Brood aan een tak

07 juli, 2021

Het laatste thema van het schooljaar, ‘mijn droomvakantie’, is van start gegaan en de kinderen hebben al prachtige verhalen geschreven over hun eigen droomvakantie. Zo is er een verhaal van Anne over ‘kwala-land’ (dat Australië blijkt te zijn, want daar wonen veel ‘kwala’s’), een reis naar IJsland van Djay, om eetbare planten te zoeken en te overleven in de natuur, en ook een nachtje slapen op Ameland van Olaf.

Lees meer

Samen lezen in de klas – Over Jesper en de dappere pony

24 mei, 2021

Wat kan ik me ieder schooljaar weer verwonderen over het speciale proces dat leren lezen heet. Hoe elk kind in zijn of haar eigen tempo leert dat er tekentjes zijn die namen hebben en dat die tekentjes samen woorden vormen. Dat deze woorden samen zinnen zijn en dat deze zinnen een heel nieuwe wereld voor […]

Lees meer

Niet boos om een bos

23 maart, 2021

Een beeld dat ik zó weer terughaal van mijn eerste jaar als leerkracht van een groep 3.   Samen met Michelle en Joey zit ik aan de instructietafel. Voor hen liggen hun werkboekjes. Ze moeten woorden onder plaatjes schrijven. Sommige plaatjes moet ik lang bestuderen, voordat ik zelf zie wat er van de kinderen wordt verwacht om op te schrijven. ‘Jongens, […]

Lees meer

Duurzaam leren lezen

09 maart, 2021

Als ik ergens mijn twijfels over had toen ik begon met het werken met Actief Leren Lezen, waren het wel de begrijpend leeslessen. De bladzijden zien er wel heel saai uit. Hoe gaan de kinderen hierop reageren? En begrijpend lezen vanaf groep 3. Is dat niet veel te vroeg? Maar daar had ik me even […]

Lees meer

De ‘Lezen is leuk’ kring

22 februari, 2021

Jocye en Farid staan samen bij het inschrijfformulier van de ‘Lezen is leuk kring’. Er wordt druk met elkaar overlegd; gaan ze nou samen moppen voorlezen of toch dat stukje uit dat mooie informatieve boek over slangen?

Lees meer

Een juf met lucht

27 januari, 2021

Midden in de bekende ‘stilte voor de storm’ zit ik in mijn lokaal de lessen voor te bereiden. Terwijl ik het nieuwe letterkaartje pak voor aan de lettermuur herinner ik mij hoeveel tijd ik enkele jaren geleden kwijt was om alleen al de handleiding van de leesmethode door te lezen. Hoe onrustig ik me voelde over […]

Lees meer