Boekenkast groep 5 Actief Leren LezenDe boekenkast in groep 5 is een aanvulling op onze methode Actief Leren Lezen. Deze methode bevat verder de modules Begrijpend lezen en  Technisch lezen.

De Boekenkast

In de Boekenkast voor groep 5 zitten 60 mooie titels op verschillende leesniveaus en in verschillende genres. Zo heeft elke leerling genoeg om uit te kiezen. De boekenkast bevat onder andere boeken van bekende auteurs als Roald Dahl, Jozua Douglas en Jeff Kinney. Ook zijn er titels uit populaire series zoals Koen Kampioen en Heksje Lilly, en mooie non-fictie titels zoals Het grote voetbalboek voor meiden en Alles wat cool is aan haaien.

Verwerking

Bij elk boek is zowel een mondeling als schriftelijk verwerkingsblad gemaakt. Leerlingen kunnen de verdiepende vragen gebruiken worden om over het gelezen boek in gesprek te gaan en er dieper over na te denken. De bladen zijn digitaal beschikbaar en kunnen naar eigen inzicht door de leerkracht ingezet worden.

Achtergrond

Vrij lezen is erg belangrijk in groep 5.  Lezers die met plezier leren lezen, blijven later ook vaker lezen. En hoe meer je leest, hoe beter je erin wordt. Daarom is de Boekenkast er in eerste instantie om lekker veel leuke boeken binnen handbereik te hebben.

Ook kunnen leerlingen dieper gaan nadenken over wat zij hebben gelezen, op een manier die hun leeshouding ten goede komt. We bieden daarom mondelinge en schriftelijke verwerkingsopdrachten aan waarmee leerlingen onderstaande doelen op een speelse manier eigen kunnen maken.

Fictie

  • Het samenvatten van het verhaal, het herkennen van belangrijke passages in een boek en het onderscheiden van fantasie en werkelijkheid.
  • Het onderscheiden van hoofd- en bijfiguren en het herkennen van emoties van personages.
  • Het vormen en beargumenteren van de eigen mening.
  • Het onderscheiden van veelvoorkomende genres en tekstsoorten, het vergelijken van boeken en het herkennen van de boodschap in een verhaal.

Non-fictie

  • Het reflecteren op nieuwe en bekende informatie.
  • Het evalueren van een tekstsoort en het vergelijken van de nieuwe kennis met hun eigen kennis over onderwerpen.
  • Het signaleren en oplossen van begripsproblemen.
  • Het onderscheiden van feiten en meningen, het vergelijken van informatie en het herkennen van de kerninformatie.

Wil je meer weten over de leesmethode voor groep 5? Vraag dan een digitale introductie aan of neem contact met ons op via info@actieflerenlezen.nl.